Annen Berg : “Blood wedding”

01 – Blood wedding

02 – All things must last (version MUN)

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Acompañando a este simple maravilloso les dejamos la entrevista, hasta ahora no publicada, a Annen Berg. Que en vez de aclarar oscurece aun más las motivaciones de este intrincado y adorable personaje que desde hace un año tenemos el placer de tenerlo viviendo acá en Argentina. ¡Disfrutad!

Entrevista (Julio de 2009) El texto original fue en inglés y se lo dejamos disponible también acá más abajo:


¿Qué es exactamente Annen Berg? ¿Es una banda? ¿Un vehículo para tus egoístas ideas sobre música, arte y religión? ¿O qué entonces?

Originalmente, Annen Berg comenzó como un derivado de “Tales of the Tele-Gods”, una película de ciencia ficción en el cual colaboré con mi amigo Nathan Marcel. Yo me encargué de la música y la edición de sonido. Nate estaba usando el tema de Simon & Garfunkel “I am a rock” para una escena, así que yo tenía que escribir y grabar un tema que suene similar. La canción que hicimos fue “Wild plant stones” la primera canción oficialmente de Annen Berg. Para mí fue un momento de “luz verde”. He sido muy admirador del folk-rock, el country y los grupos vocales de los ’60 y ’70 toda mi vida, y sentí que estaba más que listo para  grabar este tipo de música. Ya había hecho algunas cosas similares con mi grupo anterior Lielythe, pero esta era la primera vez que escribía algo con dos partes de armonías durante todo el tema, algo que me encanta escuchar en bandas como The Byrds y The Mamas and The Papas. Además había estado estudiando contrapunto clásico y de jazz en la Universidad Estatal de Portland, así que no sólo utilicé armonías vocales típicas del folk, sino que incorporé armonías e inversiones de acordes de jazz especialmente en la parte del medio de “Wild plant stones”.

Le di a Nate una lista de nombres de canciones y le pedí que escriba poemas y romances desde la perspectiva de una teocracia romántica y pagana. Además de ser un muy talentoso pintor y artista de video, Nate es un gran escritor y ambos tenemos de alguna manera una afinidad estética. La primera letra que escribió usando mi lista de títulos fue “Le dernier combat”. Después de componer la música para “Le dernier combat” usando lo escrito por Nate en el verano del 2005, Annen Berg se convirtió en el principal interés en la vida.

Hoy en día, es más un proyecto artístico que una banda, ya que realmente no tengo banda. De esta manera, personas que normalmente no serían considerados parte de ‘la banda’ son absolutamente parte del ‘proyecto’: Michael hensley, quien realizó el arte con la cabeza de ciervo, Rob Oberdorfer, quien se encarga de la producción en estudio, Dave Mortenson, quien cantó partes armónicas y asesoró en el estudio a la hora del masterizado, Laura Arias y Mike Richard, que cantaron partes vocales en el estudio. Incluso amigos de Myspace pueden transformarse en algo parecido a asesores si todo esto es visto como un proyecto artístico. En ese sentido, Mun Discos y Final Muzik (sello de Udine, Italia) son también parte del proyecto ya que ambos han mostrado gran interés en la música y han colaborado en su presentación.

De hecho, podría perfectamente llamarlo proyecto fílmico siendo que me gusta tanto hacer los videos.

¿El título “All things must last” es una referencia a “All things must pass” de George Harrison? ¿O tal vez a “All pigs must die” de Death in june? ¿Qué nos podés decir de los títulos y letras de estas dos canciones?

“All things must last” es de hecho una parodia al “All things must pass” de Harrison. Soy un gran admirador del álbum que lleva ese nombre. Además, simplemente me gusta la idea de una transgresión abierta a la Flower Generation.

Pero además es sólo un mal chiste interno, que posiblemente sólo les puede agradar a los oscurantistas de inclinación taoísta. Dado que es el estado ‘permanente’ de las cosas el cambiar de un estado a otro (‘pasar’), es en consecuencia una condición ‘duradera’ (‘lasting’). De ahí la paradoja: pasar es mantenerse, cambiar es durar. Si uno quisiera buscar un estado original o trascendente en el cual esta paradoja se resuelva o no-manifestada, uno podría llegar al siguiente título en esta “serie” de canciones”: “All thing must neither pass nor last” (“Todas las cosas no deben ni pasar ni durar”), para usar el sintético “neither/nor” de Austin Osman Spare. “El Yo está hecho de elementos de No-Yo”, según Thich Nhat Hahn.

No puedo decir mucho sobre las letras de Nate excepto que me gustan mucho, y me gusta el hecho de que son textos cortos. Mientras grababa partes vocales en el estudio, Laura decía que sonaba como música de iglesia.

“Blood Wedding” no tiene verdaderamente una letra, pero hay un dialogo impreciso, cantando y respirando. Esto está en una afinación DADGAD.

Estamos tratando de decidir cuál es el lugar apropiado para escuchar este simple. ¿Una plaza en un pueblo pequeño? ¿En el medio del campo, lejos de todo? ¿En nuestro cuento de hadas propio? ¿Podrías ayudarnos?

Ja ja ja. Todas sus sugerencias son buenas. Yo diría “escuchar con auriculares o buenos parlantes”. Gianfranco del sello Final Muzik me dijo que Annen Berg le hace pensar en “una pequeña aldea envuelta en niebla en las montañas”. Creo que yo votaría por “tu cuento de hadas propio”.

¿Cuál es la formación actual de Annen Berg? ¿Hay planes de tocar en vivo?

Annen Berg no tiene una formación capaz de tocar en vivo en este momento. Sin embargo, me encantaría tener una versión de Annen berg que pueda tocar estos temas en vivo. Originalmente mi imagen mental del sonido de Annen Berg era tener la sección rítimca de The Who con un trío de “Cathedral Maidens” en voces. Así que la idea sería tener un grupo de hermosas mujeres capaces de cantar armonías. Por suerte, Laura Arias aceptó estar en la banda, y este verano tenemos planeado hacer algunos shows. Si alguien está interesado en estar en el grupo (y puede sacar un acorde de mi bemol con séptima disminuida), que me deje un mensaje en Myspace.

Mi escena favorita de la película “The last waltz” de Martin Scorcesse es cuando la banda toca “The Weight” con las Staple Singers sumandose en voces. Para mi, ese grupo es como el Monte Olimpo del country rock. Me encantaría tener un arreglo como ese.

¿Qué clase de música te gustaba cuando eras adolescente?

Mi hermano mayor era fan del rock clásico, así que él me hizo interesarme por Led Zeppelin, Pink Floyd, The Who y Los Beatles. He escuchado bastante tanto Tommy como The Wall. He visto la película de Led Zeppelin “The song remains the same” como mil veces.

“Songs from liquid days” de Philp Glass fue un gran descubrimiento gracias a la Biblioteca Pública Beaverton. Me abrió los ojos escuchar un disco de pop con una base fuerte de armonías clásicas y voz principal. “Garden of Dreams” de Ali Akbar Khan fue otro disco increible que encontré en la biblioteca. Fue con él con quien me interesé por la idea de un desarrollo melódico lineal sin adherirse a una estructura premeditada. Sus melodías en ese album tienen como la cualidad orgánica de reproducirse a sí mismas. Syd Barrett y Gustav Mahler también tienen esa cualidad. Escuché las sinfonías 1ra, 3ra y 5ta de Mahler durante el secundario.

La banda de sonido de Wendy Carlos para “La naranja mecánica” fue muy inspiradora. La esuché mucho a principios de los 90, cuando el Grunge era muy popular.

Por el aldo del Metal: Morbid Angel, Slayer, Megadeth, Black Sabbath, Judas Priest. Me gustaban mucho “Blessed are the sick” y “Covenant” de Morbid Angel. Cuando tenía 13 y 14 años y tocaba mucho la guitarra aprendí a tocar entero el “Rust in peace” de Megadeth, que es como un texto sagrado para la guitarra.

Uno de mis amigos del secundario me hizo conocer “Bitches brew” de Miles Davies, Pixies y Red House Painters.

Al mismo tiempo estaba interesado en un montón de country y folk que era lo que le gustaba a mi papá. La “American Recordigns” de Johnny Cash, The Highwaymen, “Wrecking Bell” de Emmylou Harris, Neil Young, Simon and Garfunkel, y Willie Nelson. Americana. También el “American beauty” de Greatful Dead.

Morrisey y The Smiths, especialmente “Vauxhaul and I” y “The queen is dead”.

No escuché Syd Barrett hasta los 18 o 19, pero fue una gran revelación.

Somos grandes admiradores de “Pyramids of Annen Berg” … ¿Queda algo de ese primer sonido, más coldwave/new wave/electrónico? 

Si. Hay algunas otras cosas grabadas en ese periodo 2002-2004. Fueron grabadas antes de que Annen Berg fuera un existiera realmente, pero quería publicarlas de todas maneras; por eso están en last.fm como Annen Berg.

De hecho grabé esos temas pensando en el nombre “Veils of Ice”, pero nunca edité nada bajo ese nombre. Por si no se nota, estaba escuchando mucho The Cure, OMD, Parade Ground, Chris and Cosaey, Throbbing Gristle. New Wave.

En el 2007 le envié la sección rítmica de “Idaho song” a Puffy Eyes, una de las bandas en Mun Discos, y ellos la completaron agregando voces, guitarra y ruido. Su versión completa es excelente. Creo que todos deberíamos formar un supergrupo post-new-wave, solo para que yo pueda tocar batería electrónica mientras Maite grita.

¿Portland es una buena ciudad para hacer música independiente? ¿Y para vivir?

Supongo que cualquier lugar es bueno para hacer música. Portland efectivamente tiene muchos buenos músicos, y he tenido algunos excelentes maestros aquí incluyendo a Rik Masterson, entre otros. Lo que más me gusta de Portland son los árboles, el café, la cerveza, escalar en el bosque, y la librería Powell.

Contanos algo acerca de tu gira por Europa, ¿qué tal fue? ¿Tu obra es bien recibida por allá?

Lo que más me gustó fueron los vuelos por Lufthansa. La eficiencia y amabilidad de los azafatos alemanes me pone la piel de gallina siempre. De hecho, anoté la palabra “Lufthansa” como en tres cuadernos diferentes para un futuro nombre de un tema de Annen Berg. Ya en tierra firme, mi múica fue bien recibida y fue básicamente un viaje muy estimulante. Saqué muchas fotos, y grabé un par de temas con Omar en Ferrara, uno de los cuales es un robo descarado a la base rítmica de “All cats are grey” de The Cure.

¿Hasta qué punto sentís que tu música es parte de la tradición musical de los EEUU?

Creo que debería mencionar a Charles Ives, quien tenía una carrera prestigiosa “white collar career” e hizo todas sus composiciones en una relativa oscuridad. O Henry Darger, quien estaba en total oscuridad.

Finalmente … ¿Te gustan los shows de monster trucks? ¿Y el grupo Kutless?

No he oído hablar de Kutless.

Fui a un show de Monster Truck en el Portland Memorial Coloseum cuando era chico. Era cuando el camión llamado Bigfoot (Pie grande) estaba en el pico de su popularidad. Recuerdo que era extremadamente ruidoso y humeante, y había miles de flashes de cámara cada vez que Bigfoot destrozaba cinco autos de una sola vez.

Interview (July 2009) The original text was in english:

What is exactly Annen Berg? is it a band? is it a vehicle for your selfish ideas regarding music, art and religion? or what then?

Originally, Annen Berg started as a spin-off from the “Tales of the Tele-Gods”, a science fiction movie project I collaborated on with my friend Nathan Marcel. I did all of the music and sound editing. Nate was using a Simon and Garfunkel song “I am a Rock” to edit a sequence, and so I needed to write and record a song that sounded similar. The song that we created was “Wild Plant Stones”, the first “official” Annen Berg song. For me, it was a “green light” moment. I have been a huge fan of sixties and seventies Folk-Rock, Country and harmony groups for my whole life, and I felt like it was overdue for me to record this kind of music. I had done similar things with my previous band Lielythe, but this was the first time I had written something with two-part harmonies all the way through a song, which is something I love hearing in bands like the Byrds and Mamas and the Papas. I had also been studying classical and jazz counterpoint at Portland State University, so I didn’t just use typical folk-style vocal harmonies, but incorporated jazz voicings and harmonies especially in the middle section of “Wild Plant Stones”.

I gave Nate a list of song titles and asked him to write poems and romances from the perspective of a romantic, pagan theocracy. In addition to being a very talented painter and film/video artist, Nate is a very good writer and we share somewhat of an aesthetic affinity. The first lyrics he wrote using my list of song titles was “Le Dernier Combat”. After writing the music to “Le Dernier Combat” using Nate’s words in the summer of 2005, Annen Berg has become my main focus in life.

Currently, it is more of an art project than a band, since I don’t really have a band. As such, people who wouldn’t normally be considered to be in ‘the band’ are absolutely part of ‘the project’: Michael Hensley, who has done the deer head art work, Rob Oberdorfer, who does the studio production, Dave Mortenson who has sang harmonies and consulted on the audio mastering, Laura Arias and Mike Richard, who have sang harmonies in the studio. Even friends on Myspace can become akin to consultants if the whole thing is considered an art project. In that sense, Mun Discos and Final Muzik (record label in Udine, Italy) are also part of the project since you’ve both showed a great interest in the music and have collaborated in its presentation.

Actually, it might be just as well to call it a film project since I like making the videos so much.

Is the title “All things must last” a reference to George Harrison’s “All things must pass”? Or perhaps to Death In June’s “All pigs must die”? What can you tell us about the title and lyrics of these two songs?

“All Things Must Last” is in fact a cheeky jab at Harrison’s “All Things Must Pass”. I’m a huge fan of Harrison’s album by the same name. Plus, I just like the idea of open transgresions against the Flower Generation.

But it’s also just a bad inside joke, which may only appeal to obscurantists of the Taoist persuasion. Since it is the ‘permanent’ state of things to change from one state to another (“to pass”), it is therefore a “lasting” condition. Hence the paradox: to transition is to remain, to change is to last. If you were to look for an original or transcendent state in which this paradox is either resolved or un-manifested, you might arrive at the next title in this “series” of songs: “All Things Must Neither Pass Nor Last”, to use the synthetic “Neither/Nor” of Austin Osman Spare. “The Self is Made of Non-Self Elements,” according to Thich Nhat Hanh.

I can’t comment too much on Nate’s lyrics except that I like them a lot, and I like the fact that it’s a short text. While recording her harmonies in the studio, Laura said it sounded like church music.

There aren’t really lyrics to “Blood Wedding”, but there is indistinct dialogue, singing and breathing. It’s in the DADGAD tuning.

What’s Annen Berg’s current line-up? Any plans to play live?

There’s no line up of Annen Berg that is capable of playing live at the moment. However, I’d really love to have a live version of Annen Berg that can play the songs. The original “sound image” of Annen Berg, was to have the rhythm section of The Who, with a trio of Nordic “Cathedral Maidens” on vocals. So it would ideally have some beautiful women with voices capable of harmonizing. Luckily, Laura Arias has said she will be in the band, and this summer we’re planning on playing shows. If anyone is interested in being in the band (and can spell an e-flat fully-diminished seventh chord), message me on myspace.

My favorite scene from the movie “The Last Waltz” by Martin Scorsese is when The Band plays “The Weight” with the Staple Singers joining in on vocals. For me, that grouping is like the Mount Olympus of Country Rock. I would love to have some kind of arrangement like that.

What sort of music did you listen when you were a teenager?

My older brother was a classic rock fan, so he got me interested in Led Zeppelin, Pink Floyd, The Who and the Beatles. I listened to both The Wall and Tommy quite a bit. I watched Led Zeppelin’s concert film “The Song Remains the Same” about a thousand times.

Philip Glass’ “Songs from Liquid Days” was a big discovery thanks to the Beaverton Public Library. For me that was an eye-opener to hear a pop album with a strong basis in classical harmonies and voice leading. Garden of Dreams by ALi Akbar Khan was another amazing album I found at the Library. It was from him that I really got into the idea of linear melodic development without adherence to predetermined structures. His melodies on that album have a kind of organic quality of spawning themselves. Syd Barrett and Gustav Mahler also have that quality. I listened to Mahler’s 1st, 3rd and 5th Symphonies in high school years.

Wendy Carlos’ soundtrack to “A Clockwork Orange” inspired me a lot. I was listening to that in the early 90’s when grunge was really popular.

On the metal side: Morbid Angel, Slayer, Megadeth, Black Sabbath, Judas Priest. I was really into Morbid Angel’s “Blessed are the Sick” and “Covenant Albums”. When I was 13-14 and really playing a lot of guitar I learned how to play the entire “Rust in Peace” album by Megadeth, which is like a sacred text for guitar.

One of my high school friends introduced me to Miles Davis’ “Bitches Brew”, The Pixies and Red House Painters.

At the same time I was interested in a lot of country and folk stuff which my Dad was into. The American Recordings series by Johhny Cash, the Highwaymen, Emmylou Harris’ “Wrecking Ball” album, Neil Young, Simon and Garfunkel, and Willie Nelson. Americana. Also the “American Beauty” by the Grateful dead.

Morrissey and The Smiths, especially “Vauxhaul and I” and “The Queen is Dead”.

I didn’t hear Syd Barrett until I was 18 or 19, but that was a major revelation.

We’re big fans of “Pyramids of Annen Berg” … Is there anything left from your earlier, more coldwave/new wave sound?

Yes. There’s some other stuff recorded from that time: 2002-2004. That was recorded before Annen Berg was a proper project, but I wanted to release it anyway. So that’s why it’s on last.fm as Annen Berg.

I actually recorded those tracks thinking of the band name “Veils of Ice”, but I never released anything with that name. If it’s not obvious, I was listening to a lot of the Cure, OMD, Parade Ground, Chris and Cosey, Throbbing Gristle. New-wave stuff.

In 2007 I sent the rhythm track “Idaho Song” to Puffy Eyes, one of the bands on Mun Discos, and they finished the song with vocals, guitars and noise. Their finished version is really great. I think we should all form a post-new-wave SuperGroup just so I can play synth drums while Maite screams.

Is Portland a good city to make independent music? and to live in?

I guess any place is a good to make music. Portland does have a lot of great musicians, and I’ve had some great teachers here including Rik Masterson, among others. My favorite things about Portland are the trees, coffee, beer, hiking in forest park, and Powell’s Bookstore.

Tell us something about your European tour, What was it like? Is your work well received there?

I loved the Lufthansa flights more than anything. The efficiency and charm of the German flight attendents gives me goosebumps every time. In fact, I’ve written the word “Lufthansa” in about three different notebooks as a future Annen Berg song title. Once on the ground, my music was well received and it was a very encouraging trip overall. I took a lot of photos, and recorded a couple tracks with Omar in Ferrara, Italy, one of which is a blatant rip-off of the rhythm section from “All Cats Are Grey” by the Cure.

We’re trying to figure out where is the right place to listen to this single. A square in a small town? In the middle of the country far away from everything? On our own fairytale? Can you help us?

Ha ha ha. All of your suggestions are good ones. I would say “listen with headphones or with a good speakers”. Gianfranco from Final Muzik also told me that Annen Berg makes him think of a “small mist-enshrouded village in the mountains”. Maybe I would vote for “Your Own Fairytale”.

At What degree you feel your music Is part of the us musical tradition?

I guess I would have to mention Charles Ives, who had a white collar career and did all of his composing in relative obscurity. Or Henry Darger, who was in total obscurity.

– Finally … Do you like monster truck shows? And what about the band Kutless?

Haven’t heard of Kutless.

I went to a monster truck show at the Portland Memorial Coloseum when I was a kid. It was back when the truck called “Bigfoot” was at the height of its popularity. I remember it was extremely loud and smokey, and there were thousands of cameras flashing every time Bigfoot crushed five cars at a time.

2 respuestas a Annen Berg : “Blood wedding”

  1. Pingback: A.B. Interview @ Mun Discos « Annen Berg

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